You can not select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.

opdracht.txt 3.3KB

1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162
  1. Voor het eindwerk werken jullie het spel Zeeslag af naar een werkend geheel.
  2. Sommige zaken zullen we nog de komende lessen zien, andere hebben we al uitgebreid besproken.
  3. Probeer systematisch te werk te gaan. Lees de voorwaarden aandachtig! Je hebt tijd tot 21 februari.
  4. Wacht niet tot de laatste moment, begin er nu al aan!
  5. Er zijn volgende vereisten en richtlijnen, in niet specifieke volgorde.
  6. Spelers moeten eerst inloggen vooraleer men kan spelen
  7. --> login functie(user/login)
  8. Per spel wordt bijgehouden of de speler gewonnen heeft of niet, op datum.
  9. --> (win(true/false), date(met uren/min/sec))
  10. Een schip heeft meerdere punten die moeten geraakt zijn! 2x schieten op eenzelfde locatie laat de destroyer (2 posities) niet zinken).
  11. --> alle waarden array moeten matchen met een shot value (index).
  12. De bestaande database kan gebruikt worden, je mag een eigen ontwerp maken
  13. --> nog te bepalen.
  14. Je maakt gebruik van Classes, en je hebt 2 schepen. Je kiest zelf welke. Het kunnen 2 dezelfde zijn.
  15. Je laat de speler wel weten welke schepen in het spel zijn.
  16. --> new class random
  17. Wie durft aan een random selectie te maken voor elk nieuw spel?
  18. Duikboot = 1, Torpedojager = 2, Kruiser = 3, Slagschip = 4 en vliegdekschip = 5 posities.
  19. --> evt later toe te voegen
  20. Het speelveld is 1-dimensionaal. De lengte van het speelveld is 50 posities.
  21. Wie waagt een poging om een moeilijkheidsgraad te introduceren? Sla dit dan ook op in de database!
  22. Let wel : je moet voldoende schoten hebben om de schepen volledig te raken, m.a.w.
  23. het spel moet te winnen zijn. 3 schoten om 2 vliegdekschepen te kelderen, lukt niet.
  24. 40 schoten is bv. zeer makkelijk, 15 schoten aartsmoeilijk.
  25. --> evt later toe te voegen. [2] minimum shots (afhankelijk van moeilijkheid) + cumulatieve lengte boten.
  26. 2 schepen kunnen niet over elkaar liggen, maar wel naast elkaar (rakend)
  27. --> arrays kunnen niet dezelfde waarden hebben. Vergelijken of waarden al bestaande array in nieuwe array voorkomen
  28. --> als dit het geval is, erase new instance en try again.
  29. --> of functie schrijven die bijhoudt welke keuzes in de array nog mogelijk zijn, efficiënter, moet maar 1x kiezen.
  30. Er is een minimale visualisatie, en je kan kiezen uit volgende mogelijkheden
  31. Je toont een lijst met geplaatste schoten, en een aanduiding met het resultaat : X = raak, 0 = naast
  32. Je maakt een "grafische" visualisatie met X en 0 met behulp van gewone echo en <pre>, <table> of <div>
  33. Tips:
  34. De aangeleerde technieken zijn voldoende - sommige zien we nog in de les.
  35. Maak gebruik van GIT : branch, commit, merge, push en pull
  36. Een branch per feature is handig. Zo kan je iets anders beginnen als je even vastzit en gaat er geen tijd verloren.
  37. var_dump en echo zijn handige hulpmiddelen.
  38. Je mag werken met meerdere php-bestanden.
  39. Neem de tijd om met pen en papier eens rustig na te denken over de feature die je wil implementeren.
  40. Laat je niet overdonderen, maar neem elk probleem stap per stap aan.
  41. Veel succes!
  42. ---------------------------------------------------------------------------------------------