1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162 |
- Voor het eindwerk werken jullie het spel Zeeslag af naar een werkend geheel.
- Sommige zaken zullen we nog de komende lessen zien, andere hebben we al uitgebreid besproken.
- Probeer systematisch te werk te gaan. Lees de voorwaarden aandachtig! Je hebt tijd tot 21 februari.
- Wacht niet tot de laatste moment, begin er nu al aan!
-
-
- Er zijn volgende vereisten en richtlijnen, in niet specifieke volgorde.
-
- Spelers moeten eerst inloggen vooraleer men kan spelen
- --> login functie(user/login)
-
- Per spel wordt bijgehouden of de speler gewonnen heeft of niet, op datum.
- --> (win(true/false), date(met uren/min/sec))
-
- Een schip heeft meerdere punten die moeten geraakt zijn! 2x schieten op eenzelfde locatie laat de destroyer (2 posities) niet zinken).
- --> alle waarden array moeten matchen met een shot value (index).
-
- De bestaande database kan gebruikt worden, je mag een eigen ontwerp maken
- --> nog te bepalen.
-
- Je maakt gebruik van Classes, en je hebt 2 schepen. Je kiest zelf welke. Het kunnen 2 dezelfde zijn.
- Je laat de speler wel weten welke schepen in het spel zijn.
- --> new class random
-
- Wie durft aan een random selectie te maken voor elk nieuw spel?
- Duikboot = 1, Torpedojager = 2, Kruiser = 3, Slagschip = 4 en vliegdekschip = 5 posities.
- --> evt later toe te voegen
-
- Het speelveld is 1-dimensionaal. De lengte van het speelveld is 50 posities.
- Wie waagt een poging om een moeilijkheidsgraad te introduceren? Sla dit dan ook op in de database!
- Let wel : je moet voldoende schoten hebben om de schepen volledig te raken, m.a.w.
- het spel moet te winnen zijn. 3 schoten om 2 vliegdekschepen te kelderen, lukt niet.
- 40 schoten is bv. zeer makkelijk, 15 schoten aartsmoeilijk.
- --> evt later toe te voegen. [2] minimum shots (afhankelijk van moeilijkheid) + cumulatieve lengte boten.
-
- 2 schepen kunnen niet over elkaar liggen, maar wel naast elkaar (rakend)
- --> arrays kunnen niet dezelfde waarden hebben. Vergelijken of waarden al bestaande array in nieuwe array voorkomen
- --> als dit het geval is, erase new instance en try again.
- --> of functie schrijven die bijhoudt welke keuzes in de array nog mogelijk zijn, efficiënter, moet maar 1x kiezen.
-
- Er is een minimale visualisatie, en je kan kiezen uit volgende mogelijkheden
- Je toont een lijst met geplaatste schoten, en een aanduiding met het resultaat : X = raak, 0 = naast
- Je maakt een "grafische" visualisatie met X en 0 met behulp van gewone echo en <pre>, <table> of <div>
-
-
- Tips:
-
- De aangeleerde technieken zijn voldoende - sommige zien we nog in de les.
-
- Maak gebruik van GIT : branch, commit, merge, push en pull
- Een branch per feature is handig. Zo kan je iets anders beginnen als je even vastzit en gaat er geen tijd verloren.
-
- var_dump en echo zijn handige hulpmiddelen.
-
- Je mag werken met meerdere php-bestanden.
-
- Neem de tijd om met pen en papier eens rustig na te denken over de feature die je wil implementeren.
- Laat je niet overdonderen, maar neem elk probleem stap per stap aan.
-
- Veel succes!
-
- ---------------------------------------------------------------------------------------------
|